مفهوم تهاتر چیست؟

مفهوم تهاتر چیست؟

مفهوم تهاتر

«تهاتر» (Barter) یا بارتر در لغت به معنی معاملة جنس با جنس است . در واقع تهاتر، سیستم مبادله‌ای است که طرفین انجام‌دهنده تراکنش به صورت مستقیم به تبادل کالاها و خدمات می‌پردازند. در این نوع از تراکنش از وسیله مبادله‌ای مانند پول استفاده نمی‌شود. تهاتر عموماً به صورت دو طرفه انجام می‌شود اما ممکن است چندین شخصیت حقوقی یا حقیقی در آن شرکت کنند. در اغلب کشور‌های توسعه‌یافته، تهاتر به صورت محدودی در موازات با سیستم‌های پولی پیشرفته قرار دارد. بنگاه‌های اقتصادی از بارتر به عنوان جایگزینی به جای پول و وسیله مبادله در زمان بحران‌های مالی مانند زمان بی‌ثبات شدن واحد پولی (ابرتورم و مارپیچ تورم‌زدایی) یا در دسترس نبودن آن به علت تجارت بهره می‌گیرد.

بررسی مفهوم تهاتر در معامله یا مبادله پایاپای

تهاتر یک واژه عربی است که معنای لغوی آن یعنی باطل کردن ادعا. برای مشخص‌تر شدن مفهوم این لغت مثالی می‌زنیم. فرض کنید شما ادعایی را مطرح می‌کنید که بر اساس آن مبلغی را از دوست خود طلب‌کار هستید. زمانی که به محکمه مراجعه می‌کنید، دوست‌تان هم مدرکی ارائه می‌کند که بر اساس آن او نیز همین مبلغ را از شما می‌خواهد.

در این حالت شما و دوست‌تان یک‌دیگر را تهاتر کرده‌اید. هم‌چنین زمانی که دو نفر به صورت هم‌زمان هم‌‌دیگر را در انجام کاری متهم کنند، تهاتر صورت گرفته است. به طور کلی و با توجه به این موارد می‌توان تهاتر در معامله را چنین تعریف کرد:

انجام معامله‌ای که طرفین آن نتوانند هیچ‌گونه ادعایی مبنی بر این‌که مانده‌ای نزد دیگری دارند، مطرح کند.

دیدگاه خود را بنویسید

بالا